Innan du byter fälgar. Så väljer du rätt fälgar

byta fälgar
4.5
(2)

Vissa människor byter fälgar av estetiska skäl, andra vill ha någon form av prestandavinst. I denna enkla introduktion till fälgar ger vi dig konkreta tipps till vad du ska tänka på när du handlar nya. Eller åtminstone inte att bli lurad av skumma återförsäljare till att köpa något som inte passar dig.

En av de vanligaste förändringen som vissa människor inte ens överväger är att byta fabriksfälgar till något från eftermarknaden.

Olika typer av fälgar

  • Aluminiumfälgar – Aluminiumfälgar har mycket låg vikt, vilket tillåter högre prestanda; du får snabbare acceleration och minimal stopprörelse. Dessutom kommer dessa i en uppsjö modeller och utseenden.
  • Stålfälgar – Detta är den vanligaste av alla fälgar. Det är också det billigaste och det kallas ofta för fabriksmonterade fälgar. Det är bland de starkaste av alla fälgtyper. Å andra sidan är deras vikt något annat; de är tunga och de är inte särskilt glädjande för ögonen.
  • Kromfälgar – Inte speciellt vanliga. Dessa används främst för sin estetik och inte prestanda. Kromfälgar repas också ganska lätt och du kommer inte älska dem när de börjar bli gamla.

Bra att veta om fälgar

Alufälgar är lättare i vikt, vilket hjälper till att spara den ansträngning som motorn behöver för att snurra dem och därmed spara bränsle. Dessutom kan aluminiumlegeringar gjutas eller smidas i olika design, vilket möjliggör många anpassningsalternativ som du utan tvekan har sett. Nackdelen är emellertid att fälgarna är mjukare än stålfälgar, vilket innebär att de är mer mottagliga för skador som att åka ner i en stor grop i hastighet, vilket kan leda till att hjulet blir snedställt.

Men lättmetallfälgar tillverkas så bra nuförtiden att styrkan kan vara ganska jämförbar med stål, fast till en bråkdel av vikten.

De två huvudmetoderna för att producera en legeringsfälg är gjutning och smide. Gjutning innebär att man häller den smälta aluminiumlegeringen i en form. Smedning innebär att ett fast block av aluminium värms upp och pressas i form via specialiserade maskiner. Det räcker att säga att den viktigaste skillnaden mellan de två (gjutna fälgar och smidda fälgar) är kostnadsmässigt, eftersom smide ger starkare och lättare fälgar än gjutning, så du kan förvänta dig att betala upp till flera gånger mer för en jämförbar fälg i gjuten legering.

Vårt allmänna råd är att du ska hålla dig till gjutna fälgar om du inte är ute efter seriöst hög prestanda. Detta eftersom de flesta av oss tenderar att inte kunna maximera prestandan för en uppsättning smidda fälgar som är monterade på ett vanligt bröd- och smörfordon. På ett högpresterande fordon kommer smidda hjul som standard eftersom viktbesparingar och spänningshantering spelar roll. Men på en vanlig bil kommer en uppsättning gjutna fälgar att klara sig utmärkt, med tanke på hur vissa tillverkare använder vissa tekniker som gör lätta och starka fälgar ändå.

En annan viktig sak: Hjulstorleken

Med detta menar vi mer än den vanliga diametern. De flesta är bekanta med diametern på deras hjul – 15 tum hela vägen upp till 20 eller till och med 22 tum syns vanligen på bilar i alla intervall i dessa dagar. Men för att vara exakt är hjulstorleken ”9Jx19 ET29”, som refererar till 9 tum bred, J betyder personbilar, 19 tum och en positiv förskjutning på 29 mm.

Förvirrad? Japp. Det är därför vi är här.

Enkelt uttryckt, se till att du får rätt bredd och diameter som din biltillverkare har angett. Bara för att du gillar att få ett så stort hjul som möjligt för att ”fylla hjulbågen” betyder det inte att din bil passar vilken storlek du vill. Tillverkare har tagit hänsyn till fjädring och körning när hjulet rör sig upp och ner över ojämna vägytor.

I verkligheten innebär detta ett viktigt köpråd eftersom inte alla mönster du vill ha kommer i rätt diameter, bredd och förskjutning. Vissa hjulkonstruktioner kan ha rätt diameter och bredd, men inte rätt förskjutning för din bil. Det är bättre att få en hjuldesign som uppfyller alla rätta kriterier, snarare än att hålla sig till en design du gillar men som har fel specifikationer. I slutändan kan det nämligen äventyra hanteringen och öka slitaget på dina däck. Se till att du gör din läxa på tillverkarens specifikationer och undvik att säljas en uppsättning hjul som inte är idealiska för din bil.

Välj rätt fälgar till din bil

Det kan vara frestande att köpa dom största eller snyggaste fälgarna du hittar men innan du gör det bör du försäkra dig om att det kommer passa din bil. Och med det menar jag inte bara initialt utan också slitagemässigt. Studera din bils specifikationer för att få en bild av vilka köpalternativ du har och vad som är aktuellt. Vill du veta mer om fälgar så rekommender vi att du besöker Falginfo.se – Sidan där du hittar det mesta inom däck och fälg. Trycker du på länken så transporterar vi dig till deras hemsida.


Lycka till!

Som alltid, tack för att du läste. Hoppas att du lärde dig lite mer om att byta fälgar. Vi tycker verkligen om att skriva dessa artiklar. Om du vill stödja oss, klicka dig igenom oss och köp byggvaror och hemartiklar. Vi får en mycket liten procentandel och uppskattar verkligen varje öre! Här går du till startsidanOm vill du läsa mer kan du gå hit.

Vad tycker du om artikeln?

Klicka för att ge din bedömning

Tack för din röst! 4.5 / 5. Röster: 2

Inga röster hittils.. Var den första som betygsätter!

Eftersom du tyckte artikeln var bra...

Dela den med dina vänner!

Vi är ledsna att vi inte höll måttet

Låt oss göra det bättre!

Vad tycker du vi kan göra bättre?

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *